Proces-automatisering van grafische bedrijven

Onder proces-automatisering van grafische bedrijven verstaan wij optimalisatie door het automatiseren van repetitieve handelingen voornamelijk gericht op grafische bedrijven.

Grafisch ontwerp automatiseren?

Dat kan bijna niet, het is de creatieve geest welke belangrijk is is in de ontwerp-fase. Wat wel kan is de grafisch vormgever tijd laten besparen door andere handelingen te automatiseren. Zo heeft hij of zij meer tijd voor het ontwerpen.

Automatiseren van ordercalculatie

Ieder bedrijf moet factureren anders kan je de tent wel sluiten. Om een order in te kloppen in een ordercalculatie-pakket als MultiPress, Precal, Xgram, Drumis of andere soortgelijke pakketten kost iedere keer weer een paar minuten. Indien je orders eenvoudiger kan inschieten – bijvoorbeeld semi-geautomatiseerd – kan dat per offerte /order iedere keer weer een paar minuten schelen.

Rekenvoorbeeld ordercalculatie

Stel dat je 15 minuten bezig bent per order met een ordercalculatie. Offerte maken, order maken, planning, klant bellen of mailen, doorsturen naar belichter of digitale printstraat, uitprinten van de orderbon, etc. Je maakt 10 orders per dag. De tijd dat je hiermee bezig bent is 15 x 10 = 150 minuten per dag. Omgerekend is dit 12:30 uur per week, 650 uur per jaar.
Wat nu als dit proces nog maar 6 minuten duurt? Dan duurt het proces nog maar 5 uur per week, 260 uur per jaar. Dit is een besparing van 7,5 uur per week (praktisch een dag per week) en 49 werkdagen per jaar.

Dit is maar een voorbeeldje van wat wij doen.

Aanleveren

Een klant levert een bestand aan via e-mail, FTP, DropBox of WeTransfer. Wat nu als dit bestand:

  1. Automatisch wordt gedownload en/of uitgepakt;
  2. Via een melding op de desktop van een ordermanager gevraagd wordt of hij of zij de bijbehorende ordernummer (of productcode, wat u wilt) even wil invoeren;
  3. Automatisch worden de bijbehorende gegevens uit uw calculatiepakket, database, csv of Excel bestand gehaald;
  4. Wordt het bestand volautomatisch gecontroleerd en waar nodig hersteld;
  5. De ordermanager of PDF-controleur wordt geïnformeerd;
  6. En de klant wordt vervolgens op de hoogt gesteld van de status.

Hoeveel tijd of foutdrukken zal dit schelen?
Overweeg het volgende:

  • Wat kost een foutdruk?
  • Wat kost het niet op tijd leveren van een order?
  • Wat kost gefrustreerd personeel?
  • Is het leuk herhaalde handelingen iedere keer opnieuw te doen?
  • Waarom heeft u ons nog geen vraag gesteld?

Proces-automatisering van grafische bedrijven

Proces-automatisering van grafische bedrijven is nooit bij ieder bedrijf hetzelfde. Onze ervaring is dat iedereen anders werkt en niets is 100% standaard.
Meer 25 jaar zijn wij actief in de grafische markt en nog nooit hebben wij een oplossing 1-op-1 door kunnen zetten.
Nodig ons eens uit voor een vrijblijvend gesprek. Zeker weten dat iedereen kan besparen, hetzij in tijd, geld of afval. Ook zien we bedrijven waar het personeel graag op tijd naar huis wil of dat ze meer willen produceren in mindert tijd. Vaak gelukkig wel met hetzelfde personeel. Wij adviseren, begeleiden en richten een workflow op maat voor u in.
 
Bel eens en vraag naar Germen Kroon of Jeordy Bouck. Zij kunnen u op weg helpen.
Previous PostUltimate Impostrip
Next Post