PARTNERBIJDRAGE - De bedrijfsnaam Postermen dekt inmiddels de lading van de activiteiten al lang niet meer. In Deventer, waar zo'n 13 medewerkers werken, gaan de activiteiten al lang niet meer alleen over posters. Peter Groen deelt graag hoe het bedrijf de weg is ingeslagen naar meer workflow automatisering.
Peter en zijn compagnon Fatih hebben een commerciële achtergrond. Het bedrijf begon ongeveer 11-12 jaar geleden met A0 posters voor buitenreclame. Groen: "We zijn een typisch zolderkamer bedrijf. Gestart met een eerste printer in de slaapkamer. Al snel werkten we vanuit de garage met twee printers en drie jaar later was het eerste gehuurde bedrijfspand van 140 vierkante meter in Apeldoorn een feit.
Groen: "Postermen had vanuit de oorsprong het doel een volumemarkt aan te boren met lage prijzen en een kleine marge. De prijzen door de jaren heen zijn wel uitgeknepen. Ooit kostte 100 A0 posters makkelijk 1250 euro, nu gaan 100 stuks vaak voor 150 euro over de toonbank."
Groen kijkt realistisch naar deze markt en kijkt naar de klantbehoeften op grote schaal. Soms is een eerste bestelling niet winstgevend, maar het bedrijf groeide enorm volgens dit model. Na een paar jaar huren kochten ze een pand van 400 vierkante meter en recent verhuisden ze naar een spiksplinternieuw pand in Deventer (zie de foto bovenaan) van 1000 vierkante meter.
Aanvankelijk vooral focus op capaciteit
Om een hoog volume te kunnen bereiken, lag de focus in aanvang vooral op capaciteit. "Met de laagste prijs haal je veel klanten binnen, maar je moet de vraag ook waar kunnen maken. Met een redelijk recent gedane investering in een derde Canon Colorado hebben we onze capaciteit flink kunnen uitbreiden." Postermen bedient een brede markt. Op de website is te lezen dat zij onder andere veel poster opdrachten uitvoeren voor online print bedrijven in Europa. Groen zegt meteen de afhankelijkheid van dat segment scherp te blijven monitoren, hij wil niet dat dat aandeel niet boven de 25% van zijn omzet komt.
Automatisering nodig om kosten laag te houden
Het bruggetje naar GrafiStore wordt door Groen als volgt gemaakt: "We hebben nu de ruimte, de machines en de mensen. De volgende stap was automatisering, vooral in de workflows, maar straks ook in de administratie. Ik ben vooral een praktisch ingestelde persoon en dacht dat het allemaal wel zou lukken. Maar met honderden orders per dag hadden we toch echt behoefte aan het stroomlijnen van de orderflow. Ik kende de term API inhoudelijk niet hoor, maar ik kreeg het gevoel dat het iets was om problemen mee op te lossen, dus ik tikte 'API koppelingen' (*) in als zoekterm en toen zag ik GrafiStore verschijnen. Het duurde nog wel even hoor, voordat we zaken gingen doen. We zagen elkaar op beurzen, kregen wat demo's, maar ik hield me er verder niet zo heel erg mee bezig. Een stagiair binnen ons bedrijf, overigens ook met een commerciële-economie achtergrond ging ermee aan de slag, niet bang om verkeerde knopjes in te drukken en/of fouten te maken."
Gedegen aanpak
Groen over GrafiStore: "Er was meteen een klik, het geduld, de gedegen aanpak en voelbare kennis, overtuigden ons van het toepassen van Enfocus Switch. Onze ogen gingen open, er was meteen het gevoel van 'er is geen weg terug'. We hebben de smaak te pakken en zetten binnenkort ook een flinke stap in de administratieve automatisering met de aanschaf van een compleet systeem, waarin dus alles wordt gekoppeld vanaf workflows tot en met de factuur."
GrafiStore liet ons gewoon een tijdje - zonder kosten - experimenteren met Switch, zodat we er een gevoel bij konden krijgen.
Groen: "We hebben nog veel te doen hoor in Switch, de workflows worden door een verdere verbreding van ons productaanbod uitgebreid. GrafiStore helpt ons daarbij, remote kunnen zij op eenvoudige wijze nieuwe workflows maken of bestaande workflows aanpassen. Voor de meer dagelijkse gang van zaken zijn wij volledig selfsupporting.”
Hoe kijk je tegen de marktontwikkeling aan?
Groen: "Dat alles online gaat worden, staat ook voor ons bedrijf vast. We zagen dat ook al met onze eerste stappen in de Prindustry shop omgeving. Vanuit ons bedrijf hebben we de visie klanten te bedienen met kennis van zaken, anders lukt het niet om de prijs laag te houden en het noodzakelijke volume hoog. Onze klanten zijn deskundig en nemen zelf de verantwoording voor de juiste aanlevering. Binnen de marktontwikkelingen zie ik dat het van groot belang is om ook de juiste focus te houden op de inkoopkosten. Door de verbreding van ons assortiment, importeer ik vaak materialen uit het buitenland, per saldo levert dat gewoon geld op. En daarbij let ik altijd op de duurzaamheid van dergelijke materialen. Net zoals onze energievoorziening trouwens, ons dak ligt vol met zonnepanelen. En ons pand wordt ook nog eens gasloos verwarmd."
API staat voor Application Programming Interface, een 'koppeling' om op een gestandaardiseerde wijze gegevens uit te wisselen tussen applicaties.
Vragen?
Neem contact met ons op.